Nieuwe beheerder de Klokkenkamp
Janet Kurpershoek-Rabe, 40 jaar oud en woonachtig aan de Lochemseweg in Markelo wordt onze nieuwe beheerder van de Klokkenkamp.
Janet heeft in deze functie ervaring opgedaan als medewerker van het uitvaartcentrum/vergaderlocatie Martinushof in Markelo en sinds april 2021 tevens als beheerder.
Janet is in haar nieuwe functie verantwoordelijk als beheerder Klokkenkamp zoals vermeld in de vacature in het Hofweekblad.
Ze wordt aangesteld voor 20 uur per week.
De overdracht en ingangsdatum van haar functie zal in overleg met de interim beheerder Richard Minnen en het Klokkenkampteam plaatsvinden.
Namens het college van Kerkrentmeesters,
Rijk Wibbelink
Nieuwe beheerder website Hofkerk
Graag stel ik mij aan u voor, alhoewel de meeste kerkgangers mij wel zullen kennen. Mijn naam is Jan Hulzinga en vanaf nu ga ik de website van de Hofkerk in Goor beheren.
Jarenlang heeft Frits Schutte deze taak op zich genomen en daar veel tijd en aandacht aan besteed. De komende periode zal hij op de achtergrond nog meekijken en denken als ik tegen zaken aanloop die voor mij nog niet geheel bekend zijn.
Als je berichten wil laten plaatsen op de website dan kun je een mail met tekst en eventueel te plaatsen foto’s sturen naar website@hofkerkgoor.nl
Voor de rest blijft het even bij het oude en zijn degenen die regelmatig stukken laten plaatsen op de hoogte van de wijzigingen.
Met vriendelijke groet,
Jan Hulzinga
Het geweten van een stad
In de oorlogsdocumentaire ‘Het geweten van een stad, ‘Leendert Overduin in Enschede’ duiken documentairemakers Willy Berends en Cars Bijlstra, met verteller Erik Dijkstra in de oorlogsgeschiedenis van Enschede en met name in de rol die dominee Leendert Overduin (1900-1976) daarin had.
Overduin redde tijdens de Tweede Wereldoorlog vele honderden Joden door ze te laten onderduiken.
Een documentaire over de oorlogsjaren in Enschede aan de ene kant en een eerbetoon aan Dominee Leendert Overduin aan de andere kant.
Dominee Overduin was een held die geen held wilde zijn, hij volgde zijn geweten in een periode dat de meeste mensen vooral bezig waren niet op te vallen en te overleven. Hij redde meer dan 1000 joodse mensen in omstandigheden waarin je alleen al vermoord kon worden als je hardop zei wat je dacht.
Vrijdag 2 mei 19.30 | Reggehof | Gratis toegang
Mededeling van de kerkenraad
De kerkenraad is verheugd u te kunnen melden dat de heer Henk Binnekamp het beroep van onze Hofkerkgemeente van harte heeft aanvaard. Hij schrijft ons het volgende: Na een aantal dagen beraad, wil ik u met dit schrijven laten weten dat ik met vreugde, zin en vertrouwen het beroep tot predikant, dat door u op mij is uitgebracht, aanvaard.
Met deze mooie boodschap kunnen wij onszelf van harte feliciteren. Daarmee komt de officiële procedure formeel ten einde en bereiden wij ons voor op de intrededienst van 15 juni om 15.00 uur.
Wat eveneens positief nieuws is, is dat het College van Kerkrentmeesters er nu al in is geslaagd om, met instemming van Henk Binnekamp, passende woonruimte te vinden, te weten aan de Spoorstraat nummer 14 A. Een mooi compliment aan het College van Kerkrentmeesters.
André Bouma
Voorzitter
Beroepingscommissie
maart 2025
Dit is de laatste bijdrage van de beroepingscommissie. Zij heeft de kerkenraad geadviseerd om proponent Henk Binnekamp voor te dragen als onze nieuwe predikant. Tijdens de gemeenteavond van 19 maart heeft de beroepingscommissie uitgebreid verantwoording afgelegd van haar activiteiten. Zij is verheugd dat de commissie zo snel tot een voordracht kon komen. Een eindverslag van de commissie is inmiddels aan de kerkenraad verzonden. Als alles verder goed verloopt, wordt de commissie tijdens de intrededienst ontbonden.
Voor het verloop van de gemeenteavond en de besluitvorming daaraan verbonden wordt verwezen naar de pagina gemeentavond.
Namens de beroepingscommissie bedank ik u hartelijk voor het vertrouwen dat u ons gegeven heeft.
Ruurd Salverda, voorzitter beroepingscommissie
februari 2025
De fase waarin de beroepingscommissie zich momenteel bevindt, vraagt om terughoudendheid en werken in stilte. Dat is de reden dat we inhoudelijk niet veel meer kunnen vertellen dan dat het proces verloopt zoals we uitgestippeld hebben.
Wat nog wel genoemd kan worden, is dat we warme reacties kregen op de manier zoals we de vacature onder de aandacht hebben gebracht. Ook de chocolaatjes met QR-code vielen in de smaak. Van meerdere kanten werd ons succes en zegen gewenst bij de zoektocht naar een geschikte voorganger voor onze gemeente.
De beroepingscommissie vergadert vrijwel wekelijks en als voorzitter ben ik trots en dankbaar voor de inzet van de leden van de commissie. Dat deel ik graag met u.
Tot slot informeer ik u over het volgende:
Op de site van de Hofkerk vindt u onder het kopje ‘Regelingen’ onder meer de regeling voor de verkiezing van ambtsdragers. Deze is vastgesteld op 10 september 2020 en is geldend.
In genoemde regeling vindt u ook de verschillende onderdelen die doorlopen moeten worden wanneer de gemeente op zoek is naar een nieuwe predikant. Over punt 5 t/m 7 bent u eerder al op de hoogte gesteld. Mijn advies is punt 8 t/m 12 nog eens door te nemen.
Samenvattend komt het erop neer dat de beroepingscommissie op een gegeven moment een voordracht doet aan de kerkenraad. De kerkenraad neemt vervolgens een beslissing en informeert de kandidaat. Ook gaat hij na op welke wijze deze kennis kan maken met de gemeente. Gelijkertijd stelt de kerkenraad een datum vast waarop de gemeente geïnformeerd en gehoord wordt. Daarna neemt de kerkenraad een finaal besluit.
Nu ligt dit nog in de schoot van de toekomst verborgen, maar met u hoop ik op een bevestiging van een nieuwe predikant in een feestelijke dienst.
Ruurd Salverda, voorzitter beroepingscommissie
januari 2025
Nu we de fase van voorbereiding afronden, is dat een mooi moment om u weer bij te praten.
Op 28 november jl. is het profiel van de gemeente en de profielschets voor de predikant gepresenteerd. Naar aanleiding hiervan is er nog een wijziging doorgevoerd.
De profielen zijn samengevoegd in een handzame folder, die u op zondag 12 januari na afloop van de dienst uitgereikt krijgt zodat u een en ander thuis nog eens rustig door kunt nemen.
Het filmpje is eveneens aangepast maar omdat de versie die in november is getoond, inmiddels was doorgestuurd naar meerdere websites hebben we de aanpassing niet meer kunnen overnemen. Het idee is om bij een eerstvolgende gemeenteavond ‘versie 2’ te laten zien. Deze verschilt overigens niet veel van de eerste.
U kunt de vacaturetekst vanaf 6 januari gemakkelijk terugvinden op de website van onze gemeente. Deze wordt samen met de profielen in de foto carrousel opgenomen.
De vacature is eveneens geplaatst op de site van reliwerk.nl en wordt ook geplaatst op de website van PKN Nederland én in hun wekelijkse digitale nieuwbrief.
In de vacature zijn twee links opgenomen waarmee de lezer gemakkelijk kennis kan nemen van de profielen en van het filmpje van onze gemeente.
Reliwerk geleidt de vacature eveneens door naar Facebook, LinkedIn en ook Kloosterkracht.
Verder worden predikanten aangeschreven die via PKN Nederland onder onze aandacht zijn gebracht en predikanten die in het netwerk van leden van de beroepingscommissie zitten. Ook gastpredikanten, die menen ervoor in aanmerking te komen, worden uitgenodigd hun belangstelling kenbaar te maken. Tevens wordt gevraagd de vacature onder de aandacht van hun netwerk te brengen.
Om geïnteresseerden zoveel mogelijk te stimuleren, ontvangen predikanten waarvan wij het adres hebben een envelop. Daarin zit een (goed verpakt!) chocolaatje met QR-code en een persoonlijk briefje + foto van het gebrandschilderd raam van de Hofkerk. De QR-code brengt je bij de website van de Hofkerk en bij alle relevante stukken. Dan moet je toch over de brug willen komen, nietwaar?
De sluitingstermijn is vastgesteld op begin februari.
De beroepingscommissie bereidt zich nu voor op het voeren van gesprekken. De training die 7 december jl. is gevolgd, biedt voldoende handvatten.
Ruurd Salverda, voorzitter beroepingscommissie
december 2024
Op 12 november jl. heeft de kerkenraad het profiel van onze gemeente en de profielschets voor de predikant goedgekeurd.
Ook is hen ter informatie de vacaturetekst voorgelegd.
Beide profielen + het filmpje dat over de gemeente Hofkerk Goor is gemaakt, zijn op de gemeenteavond van 28 november gepresenteerd.
Na een algemene schets van het pad dat de beroepingscommissie tot op heden heeft gelopen, zijn de profielen via de beamer getoond en toegelicht. Vervolgens werd het filmpje, verlevendigd met popcorn en een heuse rode loper, vertoond. Na deze presentatie konden de aanwezigen vragen stellen. Hier werd gretig gebruik van gemaakt. Een aantal opmerkingen neemt de commissie mee naar haar eerstvolgende vergadering.
De commissie was blij met de hoge opkomst, evenals het feit dat er via de livestream verbinding was met diegenen die aan huis gekluisterd zijn. Dank voor de ondersteuning!
De vacaturetekst wordt direct na Driekoningen (maandag 6 januari 2025) geplaatst. De commissie maakt in hoofdzaak gebruik van internet. Een belangrijke site is www.reliwerk.nl die er ook voor zorgt dat de vacature op Facebook en Linkedin verschijnt. Maar de tekst komt eveneens op onze eigen website. Ook via onder meer de Protestantse Kerk in Nederland wordt de vacaturetekst onder de aandacht van geïnteresseerden gebracht.
We hopen dat de acties die zijn ondernomen, uiteindelijk resulteren in het vinden van een geschikte predikant die zich graag met onze gemeente verbindt.
Ruurd Salverda, voorzitter beroepingscommissie
november 2024
De profielschetsen predikant en gemeente zijn in concept gereed en gaan binnenkort naar de kerkenraad om ze te laten fiatteren. Dat geldt eveneens voor de advertentie die inmiddels is opgesteld. De kerkrentmeesters zijn van oordeel dat ten aanzien van de te beroepen predikant (of echtpaar) er een bandbreedte gehanteerd kan worden van 50% tot 100%. In één van de komende vergaderingen wordt besloten waar en op welke wijze de vacature onder de aandacht wordt gebracht. Vanaf dat moment start de feitelijke beroepingsprocedure.
Om onze gemeente op een uitnodigende manier te presenteren, is ook besloten een filmpje te maken dat verluchtigd wordt met foto’s van allerlei activiteiten. Dat is niet alleen een gedeelte uit een kerkdienst, maar ook samenwerking met de sociale dienst, het gezamenlijk koffiedrinken, inloop donderdagochtend, de schoonmaak, Dag van de Dialoog, deelname aan Kleurrijk in de Hof en de eetgroep. En natuurlijk foto’s van onze fraaie kerk. U heeft vast Jan de Vries, gewapend met twee mobiele telefoons, zien rondgaan om mooie shots te schieten. In overleg met Jan Pluimers wordt het archief geraadpleegd.
Voor het fotograferen en maken van foto’s wordt uw toestemming gevraagd. U kunt aangeven als u liever niet in beeld komt.
Het filmpje wordt vertoond op de gemeenteavond van 28 november a.s.
Op 7 december aanstaande zal de beroepingscommissie een training volgen om alle aspecten van het beroepingswerk door te nemen. De dag wordt begeleid door een functionaris die al geruime tijd diverse trainingen verzorgt namens het landelijk dienstencentrum van de PKN.
Ruurd Salverda, voorzitter beroepingscommissie
oktober 2024
Op 18 juli vond een eerste verkennende vergadering samen met de kerkenraad plaats.
Op 5 September was de vervolgvergadering in aanwezigheid van vrijwel alle commissieleden. Die avond is besloten wekelijks op donderdag te vergaderen. Daarnaast zijn op dat moment de secretaris en (vice-)voorzitter benoemd.
De leden van de vergadering vormen een evenwichtige afspiegeling van onze gemeente. De gemeenteleden die zitting hebben in de beroepingscommissie zijn: Jantina Jansen (secretaris), Marjet Donkers (vicevoorzitter), Anke de Boer, Wilna Wilbrink, Anita Lettink, Jan de Vries, Rob Geerlings, Aukje Wiersma, Jan Hulzinga en Ruurd Salverda (voorzitter). Ds. Dick Juijn bewaakt of alle stappen zorgvuldig en volgens de kerkorde worden genomen en er geen aspecten onderbelicht blijven.
Het voornemen is dat de commissie vanuit de Protestantse Kerk Nederland (PKN) binnenkort een training beroepingswerk volgt.
De eerste taak van de commissie is het samenstellen van een informatiepakket (onder andere de profielschets predikant en gemeente) en het opstellen van een lijst met mogelijke kandidaten.
De PKN heeft de taakomschrijving van de commissie als volgt omschreven: ‘De Beroepingscommissie heeft tot taak om zelfstandig het beroepingswerk te organiseren, onderzoek te verrichten en aan de kerkenraad een advies te verstrekken voor het vervullen van de predikantsvacature in de gemeente’.
Het werk van de beroepingscommissie vindt in stilte plaats. Dat wil zeggen dat datgene wat besproken en vastgelegd wordt, binnen de commissie blijft en niet openbaar gemaakt wordt. Alle leden onderschrijven dit. Het klinkt wellicht zwaarwichtig, maar onder meer ten opzichte van geïnteresseerde kandidaten is dat een vereiste.
Dat wil niet zeggen dat u als gemeentelid niet regelmatig wordt geïnformeerd. Dat kan via ‘Onderweg’ en in een later stadium middels een gemeenteavond. Ook kunt u voor vragen of opmerkingen een mail sturen naar: beroepingscommissiehofkerkgoor@gmail.com of ondergetekende aanschieten na afloop van de dienst.
En mocht u een geschikte kandidaat in gedachten hebben, laat het ons weten.
We realiseren ons dat er ook andere gemeentes in dezelfde vijver vissen. Er zijn meerdere vacatures in onze omgeving en er zijn minder kandidaten beschikbaar. Toch vertrouwen we erop dat er een predikant(e) gevonden wordt die zich graag met onze gemeente verbindt. Vanuit die verwachting en met de hulp van de Allerhoogste gaan we verder.
Ruurd Salverda, voorzitter beroepingscommissie
overgang van acceptgiro naar QR-code, iDEAL en SKG Collect
Zoals bekend is het per 1 juni 2023 niet meer mogelijk om betalingen te doen via een acceptgiro. Kerkrentmeesters hebben zich sdaarvóór reeds georiënteerd op nieuwe mogelijkheden, namelijk iDEAL, incasso, QR-code, een ‘Gevenknop’ op de website, GIvT, Appostel, Kerkapp. Wij zijn daarbij uitgekomen op het systeem Appostel / SKG Collect. Dat bestaat uit een app Appostel, die kan worden gedownload op een mobiele telefoon. En een betaalsysteem met verschillende betaalvarianten. Die zijn allemaal toekomstbestendig en voor velen al gebruikelijk. Wij realiseren ons dat voor een aantal ouderen dat niet geldt, maar zij kunnen een beroep doen op een kerkrentmeester of diaken die hen graag behulpzaam willen zijn.
De reden om voor dit systeem te kiezen is dat het systeem speciaal is ontwikkeld voor de PKN en haar gebruikers van het landelijke systeem LRP, en dat kerkrentmeesters al de nodige ervaring hebben opgedaan met Kerkbalans en het maken van brieven vanuit LRP, waarop wij al jaren zijn aangesloten. Ook de diaconie steunt dit besluit omdat zij eveneens met LRP werken. En de kleine kerkenraad is over deze ontwikkeling geïnformeerd.
Naast de nieuwe manier van doneren biedt het systeem ook allerlei mogelijkheden voor communicatie binnen de gemeente, zoals agenda, chat, contactenlijst. Als daar behoefte aan is, zullen die mogelijkheden ook worden toegepast. En we kunnen aan onze website een webwinkel koppelen (collectebonnen!). En ten slotte: het collecteren tijdens de dienst krijgt een modern jasje, maar ook de vertrouwde mogelijkheden als contant geld en collectebonnen blijven.
Er zal een uitgebreid introductieprogramma worden opgesteld, en het zal gefaseerd worden ingevoerd, om te beginnen met het verjaardagsfonds en de actie kerkblad. Om het goed te laten werken, moet veel worden ingesteld in allerlei systemen. Natuurlijk zullen we problemen tegenkomen, en zal er wel eens iets niet naar wens verlopen, maar we zijn ervan overtuigd dat we op deze manier gezamenlijk een forse stap voorwaarts kunnen maken.
Een van de problemen die we zijn tegengekomen is dat de kerkleden bij gebruik van de QR-code een andere bankrekening moeten gebruiken, waarbij na verwerking en administratie het geld weer op onze vertrouwde bankrekening wordt overgemaakt.
Kerkrentmeesters
Hofkerk sluit zich aan bij ‘Wijdekerk’
De Hofkerk Goor maakt geen onderscheid tussen hetero- en homoseksuele levensverbintenissen. Voor de zegening van andere levensverbintenissen dan die tussen man en vrouw volgen wij dezelfde handelswijze als geldt voor de inzegening van een huwelijk (Ordinantie 5-3). Dit besluit werd een ruim aantal jaren geleden genomen in de kerkenraad.
Onze gemeente is heel divers. Niet alleen qua opvattingen en persoonlijke achtergronden, maar ook op andere vlakken. We vinden het daarom belangrijk om een inclusieve kerk te zijn, waarin een ieder zichzelf mag zijn zoals diegene door God is bedoeld.
Om dit te benadrukken is onze Hofkerk sinds 16 februari 2025 (kerkenraadsbesluit 11 februari 2025) aangesloten bij ‘Wijdekerk’. Op de website van Wijdekerk staat:
Stichting Wijdekerk is een initiatief van een groep christenen, zelf LHBT+-mens (lesbisch, homoseksueel, biseksueel, transgender) of nauw betrokken bij LHBT+-mensen. Wij vinden dat iedereen zichzelf moet kunnen zijn in zijn of haar kerk. We hebben onze ervaringen en krachten gebundeld en delen die op deze site. We willen dit doen vanuit de liefde van Jezus Christus. Samen zijn Wijdekerk
Het logo van deze organisatie is
Meer informatie over ‘Wijdekerk’ treft u aan op www.wijdekerk.nl.
herbenoeming kerkelijk werker
De kerkenraad is verheugd u te kunnen melden dat de aanstelling van Margré Ballast als kerkelijk werker is verlengd van 16 februari 2025 tot 15 februari 2026. Zij zal zich ook deze periode in het bijzonder bezighouden met het ouderenpastoraat.
Sacred dance
Met een groep van 10 á 12 personen dansen wij één keer per maand in de Klokkenkamp. De eerstvolgende les is op woensdag 26 februari a.s. van 9.30 uur tot 11.30 uur, met tussendoor een koffie/theepauze. Kosten per les 15 euro en 1 euro voor de koffie/thee. De groep is nog niet vol, dus U/jij bent van harte uitgenodigd om mee te doen! Danservaring is niet nodig. We dansen op mooie klassieke, Keltische of religieuze muziek. Sacred Dance is een vorm van meditatie, die in een kring wordt gedanst, rondom een middelpunt met bloemen of een kaars. De danspatronen zijn eenvoudig en herhalend. De nadruk ligt op met aandacht in beweging zijn en niet op technische perfectie.
Jeaneth de Witte is onze docente Meditation des Tanzes oftewel Sacred Dance. Voor meer informatie kunt u bellen naar Dora Brinkhorst, tel. 273823 of mailen:
dorabrinkhorst@gmail.com
Taizé jongerenreis 13 – 20 juli
Taizé
Een klein dorpje, op een heuvel, midden in Frankrijk, tussen Dyon en Lyon. Het klooster daar is een ontmoetingsplek geworden voor jongeren uit heel Europa. Het is van huis uit Protestants en alleen al daarom als kloostergemeenschap uniek. Het werd opgericht in de tweede wereldoorlog door een Zwitserse predikant met een paar vrienden.
Sindsdien komen daar in de zomer elke week duizenden jongeren bij elkaar. Uit heel de wereld. Er worden groepsgesprekken georganiseerd in vele talen. Engels, Duits, Spaans of Frans, alles is mogelijk. Dat gaat met handen en voeten, want de meesten vinden het maar moeilijk, zo’n vreemde taal. Bijzonder zijn daar de dagelijkse gebedsdiensten. Er wordt niet op je ingepraat. Er is juist veel ruimte voor stilte. En prachtige muziek. Sommigen komen alleen al daarvoor. Een week met ontmoetingen maar ook een week waar je de ruimte hebt om even te ontsnappen aan de drukte van alledag.
Elk jaar vertrekken we in juli met een aantal auto’s met jongeren richting Taizé voor een indrukwekkende week. Al die contacten die je er opdoet. Heel Europa is daar. Misschien ken je elkaar aan het begin van de week nog niet, aan het eind is het supergezellig. Iedereen van 15 tot 30 jaar mag mee. Ook dit jaar gaan we in de eerste week van de vakantie van het voortgezet onderwijs.
Dertigplussers zijn welkom als chauffeur, tot een maximum aantal en onder voorwaarde dat ze bereid zijn hun eigen auto mee te nemen als dat nodig mocht zijn. Er is voor hen in Taizé overigens een eigen programma, een belevenis op zich.
Kosten?
De kosten zijn € 225.- p.p. en daar zit alles in. De reis, overnachtingen, maaltijden en gezelligheid!
Info bijeenkomst
Mocht je interesse hebben of nieuwsgierig geworden? Dan kan een info avond juist iets voor je zijn. Er staat er nog één gepland. Deze is op woensdag 19 maart 2025. Stap gerust binnen (alleen of met anderen) om nog wat meer informatie te krijgen, waarna je nadien nog kan beslissen of het je wat lijkt. We kijken ernaar uit om je te ontmoeten en starten om 19.30 uur in de Waterstaatskerk aan de Deldenerstraat 20 in Hengelo. Bij vragen of extra info kun je contact opnemen met:
Hanneke Caron, T: 06-21.81.32.81 of E: hannekecaron8@gmail.com